در حال بارگزاری ...

هدفون هم اتیکت دارد؟!

تصویر یک را شکل بده
هدفون هم اتیکت دارد؟!

حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید با همکاری در محل کار صحبت کنید اما بدلیل اینکه هدفونی داخل گوشش گذاشته صدای شما را نشنیده و به موقع پاسخ شما را نداده است.

یا به خاطر وجود همین هدفون از برقراری ارتباط با او صرفنظر کرده و به سراغ همکار دیگری بروید.

و حتما خود شما موقعیتی را تجربه کرده اید که بخاطر فرار از صحبت کردن با دیگران یا ترجیح تنها بودن بخواهید از هدفون استفاده کنید.

یا بخاطر تمرکز بر کاری به گذاشتن گوشی نیاز داشته باشید.

اما آیا این ابزار و استفاده از آن هم آدابی دارد؟

با ما باشید تا در ادامه نکاتی را خدمت شما عرض کنیم

هدفون ابزاریست که امروزه بسیاری از افراد در سنین مختلف از آن استفاده می کنند و به نوعی باعث راحتی افراد در محیطهای مختلف و عدم مزاحمت برای سایرین شده است.

این ابزار به ما کمک می کند به موسیقی، پادکست و حتی فیلم و شوهای تلویزیونی گوش بدهیم بدون اینکه مزاحمتی برای افراد پیرامون خود داشته باشیم.

اما هنگام استفاده از این هدفون یا گوشی باید به نکات اتیکتی و حتی ایمنی توجه داشته باشیم.

درست است ما زمانی حتی از این ابزار برای دوری از دنیای پیرامون خود بهره می بریم اما باید بدانیم که همانطور که گاهی به این تنهایی و دوری نیاز داریم به همان اندازه هم باید زمانی برای مشارکت در جمع اختصاص دهیم. و آگاهی از تفاوت این دو و تشخیص زمان بهره بردن از آن اهمیت دارد.

آیا هدفون هم اتیکت دارد؟

وقتی که می خواهیم زمانی را بی هدف بگذرانیم و مزاحمتی برای دیگران هم ایجاد نکنیم، گوش دادن به موسیقی گزینه خوب و سرگرم کننده ایست.

اما این کار معنای دیگری هم دارد. وقتی در جمعی باشیم و هدفون بگذاریم این پیام را به دیگران می دهیم که به گفتگو کردن با دیگران علاقه ای نداریم.

وقتی نیاز به مشارکت در جمعی نیست هدفون می تواند انتخاب خوبی باشد- مثل موقعی که در اتوبوس، قطار، مترو، هواپیما یا کتابخانه نشسته ایم یا وقتی که تنها به کافی شاپ رفته ایم، یا موقع پیاده روی کردن (همان موقعی که بدون دغدغه می توانیم هم به موسیقی گوش کنیم و هم محیط پیرامون خود را تماشا نماییم).

با این حال موقعیتهایی وجود دارد که اتیکت هدفون استفاده از آن را منع می نماید:

  • موقع صرف غذا با خانواده و دوستان
  • در کلاس درس
  • در مسجد و کلیسا و سایر اماکن و موقع عبادت
  • موقع شرکت در یک کنسرت، تاتر و نمایش و یا سخنرانی
  • موقع پیاده روی یا رانندگی در یک منطقه نا آشنا
  • موقع همراهی با دیگرانی که باید به آنها توجه کنید

گوش ندادن به دیگران شاید گاهی برای شما مزیت باشد اما اگر اغلب اوقات از این روش استفاده می کنید جای بازبینی دارد.

چون فرار از تعاملات اجتماعی ضررش بیشتر از چیزیست که تصورش را دارید.

وقتی فرصتی برای تعامل و گفتگو با فردی دارید از آن بهره ببرید.

هیچوقت نمی دانید که از این تعامل چه چیزی ممکن است یاد گرفته و یا چه ارتباط محکم و سودمندی را می توانید برای خود و آن فرد شکل دهید. پس فرصتها را دریابید.

گوش نکردن در محیط کار

بهره وری هدف اولیه در محل کار هست. سیاستهای بسیاری از محیط های اداری امروزی بر مبنای همکاری و «درب باز» هست.

به همین دلیل، بسیاری از شرکتها دفاتری را با فضای کاری باز، اتاقکهای دیوار کوتاه و دیوارهای شیشه ای طراحی می کنند.

در حالیکه هر شغلی نیاز به زمانی برای تمرکز بر روی نوشتن یک گزارش یا ارتباط ایمیلی دارد، یک محیط باز این امکان را چالشی تر می سازد.

در نتیجه بسیاری از کارکنان برای داشتن تمرکز به هدفون یا گوشی های عایق صوتی روی آورده اند.

اما تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی به هنگام انجام کاری که به تمرکز نیاز دارد، موجب بهره وری کمتر در اغلب اوقات می شود.

و این یعنی بجز موسیقی بی کلام، گوش دادن به موسیقی در حین کار ممکن است موجب صدمه به خودتان -و کارفرما و همکاران شما- شود.

بسیاری از موارد، افراد از این گلایه مند هستند که استفاده از هدفون در ساعات کاری موجب عدم پاسخگویی همکارانشان در مواقع مورد نیاز می شود.

اتیکت چنین حکم می کند که اگر حس می کنید استفاده از هدفون یا گوشی در محل کار به بهره وری شما کمک می نماید، صدای آن را در پایین ترین حد لازم قرار دهید تا بتوانید به افراد پیرامون خود نیز توجه داشته و در مواقع لزوم به آنها پاسخ دهید. ضمنا به مدیر و همکاران خود نیز اطلاع دهید که به چه دلیل گوشی یا هدفون می گذارید (تا تمرکز بیشتری روی کارتان داشته باشید)

این یعنی همان سازگاری با محیط و افراد پیرامون.

بهداشت فردی را فراموش نکنید!

حتماً برای شما هم پیش آمده است که بخواهید یک آهنگ یا فایل صوتی را با دیگران به اشتراک بگذارید. اما واقعاً می خواهید گوشی خود را داخل گوش دیگران قرار دهید؟!

باکتری ها موقعی که امکان کلونی شدن پیدا کنند قدرت بسیاری می یابند و یک گوشی در گوش یک فرد بستر خوبی را برای رشد و کلونی شدن باکتریها فراهم می آورد.

پس موقع به اشتراک گذاشتن هدفون خود این موضوع را هم مد نظر قرار دهید.

اگر واقعاً باید آن موسیقی یا فایل صوتی را به کسی به اشتراک بگذارید، بهتر است از طریق بلندگوی گوشی یا سیستم اقدام به پخش آن نمایید.

اتیکت گوشی و هدفون در عصر حاضر یک الزام محسوب می شود.

چون مثل تمام قواعد اتیکتی، این قاعده هم برای نظم و هماهنگی بیشتر ما در محیطهای گوناگون است. ضمن اینکه جنبه های اجتماعی «زندگی کاری» ما را نیز تقویت می نماید.

برای دریافت 6 فایل صوتی رایگان شامل 30 نکته اتیکتی کلیک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *