در حال بارگزاری ...

خلاصه کتاب

۲۶ نکته از کتاب «طرز فکر»

خلاصه کتاب «طرز فکر» به نوشته کارول دِوِِک

این کتاب در سه جمله:

  1. مهارتها را می توان با تلاش پرورش داد و به ثمر رساند
  2. افرادی که طرز فکر رشد دارند مشتاق چالش هستند
  3. طرز فکر ایستا یا ثابت می گوید: « من نمی توانم.» طرز فکر رشد می گوید: «من هنوز نمی توانم».

۵ ایده اصلی این کتاب:

  1. «نگرشی که برای خود انتخاب می کنید تاثیر زیادی بر نحوه اداره و مدیریت زندگی شما دارد»
  2. «شدن بهتر از بودن است»
  3. «افرادی که طرز فکر رشد دارند فقط بدنبال چالش نیستند، بلکه با آن رشد کرده و زندگی می کنند»
  4. «طرز فکر رشد به افراد اجازه عشق ورزیدن به آنچه انجام می دهند را داده و حتی اجازه می دهد که علیرغم مشکلات و دشواریهای موجود بازهم به این عشق خود ادامه دهند»
  5. «افرادی که طرز فکر رشد دارند موفقیت را در نهایت تلاش خود، در یادگیری و در پیشرفت کردن می دانند. و این دقیقا همان چیزی است که ما در قهرمانان می بینیم.»

خلاصه کتاب طرز فکر:

  1. «[کودکانی که طرز فکر رشد دارند] می دانند که تواناییهای انسان، از قبیل مهارتهای فکری، را می توان با تلاش پرورش و رشد داد»
  2. «نه تنها [کودکان دارای طرز فکر رشد] به خاطر شکست نا امید نمی شوند، بلکه حتی به این فکر نمی کنند که درحال شکست خوردن هستند. آنها به این فکر می کنند که در حال یادگیری هستند.»
  3. «عواقب این طرز فکر که می گوید هوش یا شخصیت شما چیزی است که می توانید آن را رشد و بهبود ببخشید- برخلاف طرز فکری که می گوید هوش و شخصیت یک ویژگی ثابت و ریشه دار است- چیست؟»
  4. «رابرت استرنبرگ، معلم تفکر معاصر، چنین می نویسد که عامل اصلی متخصص و ماهر شدن یا نشدن افراد یک توانایی پیشین ثابت نیست بلکه یک برنامه و کار هدفمند بر روی کسب یک مهارت است»
  5. «بیست سال تحقیقات من نشان داد که نگرشی که برای خود انتخاب می کنید تاثیر بسیاری بر سبک زندگی شما و روش اداره و مدیریت آن دارد»
  6. «با باور اینکه صلاحیتها و تواناییهای شما بر روی سنگ حک شده است- یعنی همان طرز فکر ایستا- در ذهن خود مجبورید که خودتان را بارها و بارها به دیگران ثابت کنید.»
  7. «این طرز فکر رشد بر اساس این باور شکل می گیرد که تواناییهای اساسی شما با تلاش به دست می آیند. گرچه افراد ممکن است از نظر روش انجام و رسیدن متفاوت باشند- استعدادهای اولیه، علایق یا خو و طبیعتشان- هر کسی می تواند با تمرین و استمرار تغییر و رشد نماید.»
  8. «وقتی می توانید بهتر از اینی که هستید باشید چرا وقت خود را صرف اثبات اینکه چقدر عالی هستید می کنید؟ چرا بجای غلبه بر ضعفها آنها را پنهان می کنید؟»
  9. «علاقه به رشد و بهبود خود و عزم رسیدن به آن،‌حتی وقتی که به خوبی پیش نمی رود، نشانی از طرز فکر رشد می باشد»
  10. «طرز فکر ثابت نگران این است که بقیه در موردش چطور قضاوت می کنند؛ اما طرز فکر رشد بر روی پیشرفت و بهبود خود متمرکز می باشد.»
  11. وقتی وارد فضای یک طرز فکر می شوید، در اصل وارد یک جهان جدید شده اید. جهانی – خصلتهای ثابتی – که در آن موفقیت یعنی اثبات اینکه شما باهوش یا با استعداد هستید. یعنی اعتبار گرفتن برای خود. اما در جهانی دیگر – یعنی جهان ویژگیها و خصلتهای متغیر- موفقیت یعنی تلاش برای یادگیری یک چیز جدید. یعنی پیشرفت.»
  12. «بنجامین باربر، یک جامعه شناس مشهور، زمانی گفت: «من دنیا را به دو بخش ضعیف و قوی یا موفقیتها و شکستها تقسیم نمی کنم… من دنیا را به دو بخش یادگیرندگان و غیر یادگیرندگان تقسیم می کنم».
  13. «افرادی که طرز فکر رشد دارند فقط به دنبال چالش نیستند بلکه با آن زندگی می کنند»
  14. « ما پازلهای جذابی را به کلاس پنجمیها دادیم که عاشقش بودند. اما وقتی آنها سختتر کردیم، کودکان با طرز فکر ثابت سقوط چشمگیری در میزان علاقه به پازلها نشان دادند.»
  15. «برای [افرادی که طرز فکر رشد دارند] موضوع رسیدن به کمال فوری و عالی بودن نیست. موضوع یادگیری چیزی در طی زمان است: یعنی رویارویی با یک چالش و رشد و پیشرفت.»
  16. شدن بهتر از بودن است. شدن دارای جلال و شکوهی است که افراد با طرز فکر ثابت امکان لذت از آن را نمی یابند. چون باید از اول در آن نقطه خاص باشند.»
  17. «افراد با طرز فکر رشد می دانند که برای شکوفا شدن به زمان نیاز است.»
  18. «به دانشجویانی که نتیجه ضعیفی در امتحان بدست آوردند، این فرصت داده شد تا به تست دانشجویان دیگر نگاهی بیاندازند. افرادی که طرز فکر رشد داشتند به تستهای افراد با نمره بسیار بهتر نگاه انداختند. چون طبق معمول، می خواستند ضعفهای خود را تصحیح نمایند. اما دانشجویان با طرز فکر ایستا به تستهای افرادی که نتیجه بسیار ضعیفتری نسبت به خودشان داشتند نگاه انداختند. چون این کار به آنها حس بهتری نسبت به خودشان می داد.»
  19. « جان وودن، مربی افسانه ای بسکتبال، می گوید تا وقتی که شروع به سرزنش خود نکنید شکست نمی خورید. منظور او این است که شما می توانید همواره در فرایند یادگیری از اشتباهات خود قرار داشته باشید تا وقتیکه آنها را تکذیب نمایید»
  20. «مدیر فرانسوی شرکت پیِر شوالیه می گوید «ما ملت تلاشگر نیستیم. اگر قدری مهارتهای لازم را داشته باشید، کارها را بدون تلاش زیاد انجام می دهید.»
  21. «افرادی که طرز فکر رشد دارند باور بسیار متفاوتی دارند. از نظر آنها حتی نوابغ هم باید برای رسیدن به هدفهای خود سخت تلاش کنند»
  22. «شاید توانایی و استعداد ذاتی یک نفر را تحسین کنند اما تلاش افراد را بیشتر مورد ستایش قرار می دهند. یعنی مهم نیست توانایی تو چیست، تلاش چیزیست که توانایی تو را بر می انگیزاند و آن را تبدیل به یک موفقیت و دستاورد می نماید. »
  23. «طرز فکر رشد نه تنها به افراد امکان عشق ورزیدن به آنچه انجام می دهند را می دهد بلکه کمک می کند در برابر دشواریها و مشکلات پیش رو همچنان به این علاقه ادامه دهند.»
  24. «افرادی که طرز فکر رشد دارند موفقیت را در نهایت تلاش کردن، یاد گرفتن و بهبود خود می دانند. و این دقیقا همان چیزی است که ما از قهرمانان سراغ داریم.»
  25. افرادی با طرز فکر رشد، شکست را انگیزه بخش می دانند. آنها الگوی آموزنده ای هستند. یعنی یک تلنگر برای همه ما.
  26. «افراد دارای طرز فکر رشد در ورزشها (مثل شیمی پیش درمان) مسئولیت فرایندهایی که منجر به موفقیت آنها می شود را به عهده گرفته و بر سر آن می مانند. و همین رمز موفقیت آنهاست. »

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *